muqaddimah 4 : otak kanan dan otak kiri.

Muqadimah 4 : otak kiri dan otak kanan. Mana satu lebih berkuasa?
penulis: Alya Farhan
penggangu: musafir asing.





Pure science (left brain)
Medicine
Physiology
Mathematic
Engineering
Physics

Social science (Right brain)
Politics
Business
Law
Psychology
Religion






PURE SCIENCE vs SOCIAL SCIENCE

1. Dalam Pure Science hampir semuanya adalah tepat dan rigid.Contohnya macam Maths 3x4 mesti 12..n in Medicine pulak contohnya dalam anatomy, GIT tract system dari mouth -> esophagus -> stomach -> small intestine -> large intestine -> rectum…mesti!! tak boleh large intestine dulu baru stomach n blablabla…

2. Whereas science social is more flexible and subjective compared to pure science..Contoh nya macam dalam poltics,,ada yg ckp Parti A bagus,, ada pula yang lebih bersetuju dengan Parti B,, dan tak kurang ramai yg lebih mnyokong Parti C..Ianya subjective, tak ada jawapan yang pasti,, yang ni betull atau yang itu salah…

Ehmmm…Realitinya kebanyakan dari kita hari ini berlumba- lumba untuk masuk dlm dunia pure science,,, jadi Dr, Engineer, Teacher and etc…Tapi agak – agaknya siapa yg lebih BERPENGARUH dalam dunia?? Siapa yg lagi ada POWER??Pure Science @ Science Social????

Of course Science Social kan!! Sebab yg memimpin dunia baik dari segi kepimpinan dan ekonomi adalh Science Social..orang2 Pure Science hanya memberi cadangan n mengikut arahan sahaja.

Conothnya bila kerajaan yg mostly dikuasai oleh orang-orang Politics dari Science Social bagi arahan contohnya suruh buat menara 15 tgkt kat KL,, so Engineer2 dari Pure Science harus ikut arahan mereka…

Jadi,sebagai conclusionnya kita kenalah membina hubungan yang baik dgn mereka dari Science Social supaya kita dapat bersama-sama involvekan diri kita utk menguasai dunia ni!

Tapi kan, kenapa pula kita sibuk-sibuk nak kuasai dunia? Cukuplah orang-orang yang duduk di kerusi pentadbiran di bandar elit itu uruskan negara. Kan??

Wetaminit (tunggu satu minit)!
Sebelum KITA senang-senang nak serahkan orang lain mengurus negara dan dunia, adakah kita dah check, siapakah MEREKA yang uruskan sumber kekayaan dunia itu? Adakah MEREKA adalah orang yang FAHAM AD DEEN (sila rujuk muqaddimah 2)?
Adakah MEREKA itu adalah orang-orang yang FAHAM maksud KHALIFAH dan SUNNATULLAH?

Jika tidak, sudah pastinya KITA perlu menyibuk untuk memenuhkan dada dengan pengetahuan social science di mana kita perlu belajar bagaimana caranya untuk memegang tampuk kepimpinan supaya dunia ini ditadbir oleh KHALIFAH! kerana Khalifah yang FAHAM AD DEEN dengan HATI sahaja mampu menyambung legasi tugas Rasullullah yang agung itu.

Err..adakah anda faham apa yang kami cuba maksudkan ini? Kalau tak faham, sila datang ke RI Kawthar, untuk berguru dengan akhawat kami yang wowwii. Inshaallah, kita boleh kongsi ilmu sama-sama. Ok?

kenyit mata sikit (kat akhawat je).

alKhautar




MEANING OF AL-KAUTHAR:
It is recorded in al-Bukhari, al-Muslim, Musnad of Ahmed ibn Hambal and other sunni books that the Holy Prophet (saw) said: “Kauthar is a stream of super excellence exclusively belonging to me. Only the righteous believers (among my followers) will be allowed to drink from it. Ali (as) will distribute water from it to them. On the day of Judgement, I will see some of my companions driven like cattle away from Kauthar. It will be announced that they are those, who after my departure from the world, deviated from the true religion and introduced innovations to corrupt the faith”.
From that day onwards, Ali (as) became known as Saaqi-e-Kauthar meaning one who quenches the thirst of believers from the stream of Kauthar.

Kauthar also means Kheire-katheer “Bounties in abundance”. Allah (SWT) bestowed the Holy Prophet (saw) plenty of bounties such as prophethood, Holy Quran, companions, rulership, success in battles, acceptance and entrance of people into the fold of Islam in large numbers etc.




CONTENGAN TAMBAHAN
tak kisah lah bagaimana kita mahu eja khautar/khawtar/alKhauthar/alKhawtar, yang pasti Khautar KITA akan jadi sepertimana kita impikan, insyaAllah...

ia taman syurga berkumpulnya hati-hati yang bercinta fillah


ia kebun yang diwarnai indah ukhuwahfillah-till-jannah
ia peluang yang terbentang luas, terus mengorak langkah

ia ni'mat yang melimpah ruah
ia sungai mengalirnya ilmu yang mensucikan ruhh

ia lambang sebuah kekuatan DnT


insyaAllah..dalam mujahadah kita untuk menempah tempat di syurga firdaus, KITA bersama =) 



ISK-->Muqaddimah 5: Sunnatullah


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Sebelum saya terus kepada point yang sebenar-benarnya, izinkan saya untuk mengajak anda, yakni sahabat sekalian yang sama ada tengah makan roti ban cicah teh tarik atau yang tengah duk bertongkat dagu sambil baca tulisan ni, atau yang sedang menggaru-garu kepala yang bajet gatal tu, untuk sama-sama beristighfar...Istighfar memohon agar Allah mengampunkan kesalahan-kesalahan yang telah kita perbuat, yang sengaja atau tidak sengaja, yang terang mahupun yang tersembunyi, agar jiwa dan roh kita sentiasa dalam ketenangan..Inshaa Allah:)
-
-
-
-
-
-
-
-
Okayh! 
Dah istighfar?
Alhamdulillah......*senyum

Orait! First question......

Tahukah sahabat bahawa Allah telah ciptakan dunia ini dengan PERATURAN atau UNDANG-UNDANG yang saaaaaaangat hebat?

Tahukah sahabat bahawa PERATURAN Dia itu adalah untuk makhluk-makhluk (manusia, haiwan, tumbuhan) yang dikasihinya?

Dan tahukah sahabat bahawa PERATURAN atau UNDANG-UNDANG yang diciptakan itu dinamakan sebagai SUNNATULLAH?

Sunnatullah???

Yer sahabat..itulah yang dipanggil Sunnatullah. Perkataan yang sering meniti di bibir-bibir muslim hatta disebut dalam Kitab Allah (Quran) lebih daripada 3 kali.

Maka bagaimana Sunnatullah ini?

Maka kamu tidak akan mendapatkan perubahan bagi Allah, dan tidak (pula) akan menemui penyimpangan bagi ketetapan Allah itu. [35:43]

(Yang demikian itu) merupakan ketetapan bagi para rasul Kami yang Kami utus sebelum engkau, dan tidak akan engkau dapati perubahan atas ketetapan Kami. [77:17]

Haaa...nampak tak perkataan yang diboldkan tu? 
Tak nampak???
Tipulah...
Saya tahu anda tidak rabun*kalau rabun cepat2 ambil kacamata! apatah lagi buta..kan3??;)

K.E.T.E.T.A.P.A.N
Tetap adalah perkataan dasarnya.
Menurut kamus dewan edisi 0, tetap bermaksud tidak berubah, kekal, kukuh, terus, pasti etc.
Mengikut tesaurus bahasa jawa pulak, tetap means fix or permanent.

Dia tahu yang terbaik, maka ketetapanNya juga adalah yang terbaik [Kredit]

Dan sekali lagi, tahukah sahabat yang Allah dah tetapkan bahawa lahirnya kita ini adalah untuk beribadah kepadanya?
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaku. [51:56]
*kita ni manusia, jgn perasan jin pulak:p

tahu, tahu..*kata anda sambil angguk kepala dengan yakinnya

Tapi, maksud ibadah di sini bukan terhad kepada mengurungkan diri di dalam bilik, ambil wuduk, hampar sejadah, terus sujud 24/7.

Habis tu?

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman, "Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."


Ooo..khalifah..tu pun kita orang tahu.......

Baguslah kalau dah tahu. So, apa tugas khalifah eh??*tanya saya sambil angkat kening double-jerk


erk...*tiba-tiba kepala anda gatal

Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah yang mungkar, dan beriman kepada Allah. [3:110] 

Khalifah itu asalnya daripada خلف yang bermaksud belakang. Maka sahabat-sahabat yang saya kasihi keranaNya, khalifah itu adalah orang yang di belakang. Apabila Allah mengatakan kita ini adalah khalifah, fahamlah bahawa kita ini merupakan manusia-manusia yang berada di belakang para rasul, tabi', tabi' tabi'in dan ulama. Maka risalah yang dibawa oleh rasul-rasul terdahulu secara tidak langsung, menjadi amanah yang perlu kita pikul hingga Yaumul Qiamah!


Kenapa macam tu?

Sebab, sedarkah kita bahawa amar ma'ruf nahi munkar itu adalah juga tugas rasul? Menyuruh yang Haq dan mencegah yang Batil? Kita yang diangkat darjat sebagai khalifah inilah yang perlu membimbing diri dan juga saudara-saudara yang lain dengan menyambung tugas para rasul tanpa ada rasa keterpaksaan sedikit pun.

Justeru, tidakkah mengajak housmates korang solat jemaah itu sama dengan amar ma'ruf? Tidakkah mengukir senyuman itu akan membuatkan orang yang melihat kita turut tersenyum? Tidakkah mengalihkan batu di tengah jalan itu adalah nahi munkar?

Dan bukankah semua tu IBADAH namanya?
Betul, bukan?

Ibadah pulak...................

Adehh..panjangnya budak ni nak tulis...

Hapehakukesah?

Ibadah pulak bukanlah ibadah yang ciput-ciput. Bukan hanya bila nak solat baru tutup aurat. Bukan hanya bila bulan Ramadhan baru nak qiam. Allah ada waktu kita nak solat je ke? Allah ada  masa bulan Ramadhan je ke?heh~

Kitakah ini??

Yang dinamakan ibadah itu perlulah syumul yakni menyeluruh.

Daripada Abi Abdul Rahman Abdillah bin Umar bin al-Khattab r.a. berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"Islam didirikan atas lima perkara iaitu: Bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji ke Baitullah dan berpuasa pada bulan Ramadhan." [Bukhari no.8 & Muslim no.16]


Andai salah satu daripada tiang binaan Islam ini tidak dilaksanakan dan ditegakkan, maka bangunan Islam akan hancur luluh menyembah bumi angkara kealpaan dan kelalaian manusia yang mengaku khalifah tapi tak pernah bertindak sebagai khalifah! Akhirnya, bangunan Islam tidak akan pernah sempat pun nak berdiri, apatah lagi nak dikukuhkan!

Lalu, timbul persoalan di sini. Bagaimana pula mahu istiqamah dalam ibadah ini supaya tak ada satu tiang pun yang mudah berkarat atau goyah atau longgar skrunya?*tiang bangunan guna skru ke?

Haa..sebab itulah perlu dilaksanakan tugas khalifah itu=D
Ajaklah housmates atau adik atau kakak ipar atau moyang sebelah opah untuk buat ibadah ini sama-sama.
Tak kiralah solat jemaah ke...tilawah ke...puasa sunat sama-sama ke...asalkan perbuatannya adalah mengajak kepada yang baik:)

Nah, bila dah ramai orang kat sekeliling kita buat benda yang sama, maka kita sudah berada dalam jemaah. Sekiranya kita terlupa, maka akan ada yang mengingatkan. Sweet, bukan?;)

Erk..macam mana nak mengajak tu? Bukan susah ke?

Ada caranya...boleh jenguk link ukhti kesayangan saya;)




p/s: Andai ada yang terkurang, sila tambah-tambahkan..andai ada yg tersilap, sila betul-betulkan..eh,dah mcm pantun plak..hihi

CamAlia





With the name of Allah the most beneficient and most merciful, 
بسم الله الرحمن الرحيم


*several days before Twins of Faith*

“ouh!  My twin is Alia Mahri~! Hermmmmmmm.. let’s stalk her (in facebook) “

----------------------14 minutes later--------------------------

“Awkaay, so she’s kinda cool.. hehe.. her posts mostly are inspiring quotes from Inche Gabanna (Angel Wears Gucci) . I think we’re cool  together, hoyeah~!”
So yeah the journey begun all the way from Ipoh to Kuala Lumpur  *sounds so far right xD* so we sat next to each other, and I started the ice-breaking conversation (is it o.0? I think so)..  so her name is quite long (not just Alia Mahri) and I was like “eh..so your facebook’s name is the shorter version of it laaaa?”  HAHAHHAA I was so surprised to know that I’m not the only one who have extremely long name  *exaggerated*

I don’t know why, I just love to know the meaning behind people’s names. So this is the outcome of my ‘interrogation’
AMIRAH = leader
ALIA = highness
 (like the du’a after athaan : wa sharafad darajatal AALIYATA rrafiah = grant him position which is HIGH and praiseworthy)

She likes BLUE, she’s from ‘Ganu Kite’ :D
What I find meaningful during the conversation is that we kind of share the same opinions and somehow we can empathize each other *ecechhh*, like she can put herself in my situation (and vice versa). Betul laaaaaa, toksey cayo, sudoh, nok wat guano.. xD

I asked her, “Alia, what do you expect from Twins of Faith?” she laughed a little, was not expecting my question I guess, haha, and her eyeballs moved upward, thinking. Not taking much time, she smiled and answered “Because this is my first Jaulah, I just want to experience it, feel it *touché*. Next, I want to meet the awesome speakers and lastly I want to have beneficial things to share after the event

Masya ALLAH sister *Sheikh Alaa’s tone*, I love you.. haha so is that ALL? Like takkan tu je?? Naahhh we shared SOOOO MUCHHHH  tahap gigantism and its private and confidential :D (yknow, like pillow-talk-kind of thingy? Yeah..)

Lastly, Alhamdulillah praise to ALLAH the Most Merciful (tengkiusomac ALLAH) for giving me so much opportunity  to understand what ukhuwah really is compared to friendship . To be honest, I once a friendship-obsessed type of person. Eh? (pehe ko dok?)U asked me what so wrong about it? Of course it’s wrong because when we become obsess, we tend to get easily disturbed by it. For example, when something happen with our friendship, we become ‘tacing’ (over-hyper-extremely-sensitive) because our friendship is emotion-based . ish3 -,- “   YOU DON’T LOVE YOUR FRIENDS SOLELY BECAUSE OF ALLAH . So you don’t teach yourself the concept of ukhuwwah taught by our As Syahid Imam Hassan Al Banna :

“the lowest level of an ukhuwah is to love our friends for who they are (ie berlapang dada). and the highest level of ukhuwah is to put others first before yourselves (ie ithar).”

"Serendah-rendah ukhuwah itu kamu berbaik sangka terhadap saudara kamu dan setinggi ukhuwah kamu mendahulukan saudaramu melebihi dirimu sendiri (ithar)."


During the whole Jaulah , I can see that Alia as sincere as she can , to put me first before herself . *srottt (T.T)* She doesn’t mind the presence of my best friend (from UIA) between us (haha sounds like 3rd person ) p.s : we were supposed to be with our twin most of the time
Alia also bought me cakes and refuse to take my money *DOUBLE SROTTT (TT.TT)*. May ALLAH bless you Alia <3 May our ukhuwah brought us all to jannah insyaALLAH biiznillah~ <3 <3 <3

HOYEAHHH~! Peace be upon you too blogwalkers :B

EXTERNAL LINKS :
http://angelwearsgucci.blogspot.com/
http://syauqahwardah1209.blogspot.com/2012/02/as-syahid-hassan-al-banna-ra.html

kokot;
16022012 : 1257


Mukaddimah 2: Islam Bermula?

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamu’alaikum w.r.t semua! 

Alhamdulillah, mari kita sama2 bersyukur kerana sekali lagi Allah beri peluang kepada kita untuk bernafas di muka bumi Allah ini dan sentiasa memohon ampun kepadaNya kerana kita manusia biasa, sering melakukan dosa.

Sudahkah anda berselawat ke atas Nabi s.a.w hari ini? Kalau belum, mari sama2 berselawat, ‘Allahumma solli ‘ala Muhammad, wa’ala alihi wasohbihi wasallam’ (3x)

Baiklah kali ini saya akan berkongsi mukaddimah kedua daripada daurah ISK hari tu(wakil Kumpulan Salahuddin Al-Ayyubi: Kak Shasha, Kak Nai, Kak Asilah n Kak Shida)..

MUKADDIMAH 2: ISLAM BERMULA?

Agak-agaknya, bila Islam ini bermula? Adakah sejak dari zaman Nabi Muhammad s.a.w? Atau sejak dari manusia pertama yang diciptakan Allah yakni Nabi Adam a.s?
Hmm.. jom kita fahami beberapa perkataan ini:

أسلم  (Aslim) : berserah diri (kata kerja)
أَسْلَمْتُ (Aslamtu) : Aku berserah diri, tunduk dan patuh
الْإِسْلَامُ (Al-Islam) : Menyerahkan diri kepada Allah s.w.t

Jadi, apa erti Islam sebenarnya? Maknanya ialah berserah, tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t. Oleh itu, siapa manusia yang pertama kali tunduk dan patuh kepada Allah? 

Yes, Nabi Adam a.s! Jadi, Nabi Adam itu ialah seorang ISLAM!

Subhanallah, Allah telah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 131-133

Maksudnya: 

(131) “ (Ingatlah) ketika Tuhan berfirman kepadanya (Ibrahim), ‘Berserah dirilah!’ Dia menjawab, ‘ Aku berserah diri kepada Tuhan seluruh alam”
(132) “Dan Ibrahim mewasiatkan (ucapan) itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’akub. ‘Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini untukmu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Muslim.”
(133) “Apakah kamu menjadi saksi saat maut akan menjemput Ya’akub, ketika dia berkata kepada anak-anaknya, ‘Apa yang kamu sembah sepeninggalanku?’ Mereka menjawab, ‘Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu iaitu Ibrahim, Ismail dan Ishak, (iaitu) Tuhan Yang Maha Esa dan kami (hanya) berserah diri kepadaNya.”

Justeru, sejak dari zaman Nabi Adam a.s lagi sehingga Nabi Muhammad s.a.w dan sehingga sekarang, Islam telah wujud!

Jadi, kenapa harus ragu lagi? Sememangnya Islam itu adalah agama Allah dan agama yang benar! Allahu Akbar!

Seterusnya, kita akan berbincang tentang satu perkara yang sangat penting! Apa dia?

Haa..jom main game nak? Hehe..


Ok, Nampak apa2 perbezaan tak? 

 Cepat2..jangan lambat.. Nampak tak? Haa? ;]

Wah, bagus2.. Korang kata ada 2 perbezaan ye?
           
           1) Gambar pertama tu kata ‘Saya Lari.’ Huruf L tu besar. Menunjukkan Kata Nama KHAS. Manakala, gambar kedua tu, huruf l kecik. Menunjukkan Kata KERJA.

      2) Gambar pertama kata ‘Saya Lari’ tapi dia tak lari, dia duduk je. Manakala, gambar kedua tu kata, ‘Saya lari.’ Dan dia betul-betul berlari.

Hmm..boleh tahan jugak korang ni. Baik! Teruskan prestasi anda! Fuh!

Sebenarnya, anda tahu tak kita boleh relate dengan satu perkataan lagi. Konsep dia sama tau. 

Perkataan itu ialah:
Saya Islam vs Saya islam

Hah! Apa bezanya?

Beza dia ialah...

Saya Islam- menunjukkan Islam hanya pada nama. Maknanya, sama ada dia duduk, berbaring, tengok TV, menghadap laptop, tengok wayang...dia still Islam pada nama.

Saya islam- menunjukkan Islam pada kata kerja. Maknanya, dia akan mempraktikkan Islam dalam setiap gerak-geri kehidupannya.

Justeru, yang mana satu pilihan anda?

 Oleh itu, jadilah FULL-TIME MUSLIM (Muslim sepenuh masa) dan bukan sekadar PART-TIME MUSLIM (Muslim separuh masa)!!!

Ok? InsyaAllah, semoga Allah memberi kita taufik dan hidayahNya, dan semoga kita sentiasa mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah yang telah kita pelajari. Nak jadi Muslim yang sepenuh masa kan? Jadi, uswah hasanah (contoh teladan terbaik) kita ialah...tak lain tak bukan...
RASULULLAH S.A.W!

InsyaAllah, moga kita bertemu lagi di mukaddimah seterusnya.
Ma’as salamah, wailal liqo’!

Tapisan




sumber: muharikah.com


Belajar di atas jalan da’wah merupakan satu ni’mat, rahmat dan kasih sayang yang tidak terhingga dari Allah. Orang-orang yang berada di atas jalan da’wah bukanlah terdiri daripada orang yang perfect dari segala sudut,
tetapi orang-orang yang ingin memperbaiki diri dari satu tahap ke satu tahap yang lebih baik kerana Allah.

Satu reflection besar yang baru ku peroleh,
Kadang-kadang kita terlalu menginginkan anak2 binaan kita untuk menjadi sekian dan sekian, tanpa benar-benar memahami tabi’at manusia itu sendiri.
Memahami keadaan, perasaan, hati, fikiran, fikiran dan seluruh hidupnya selaku hamba dan khalifah di atas muka bumi.
Adakala kita cukup sedih, runsing memikirkan pengembangan dan peningkatan anak-anak binaan kita yang dikatakan ‘kurang menjadi’ ataupun, atau masih lagi berada dalam fasa ‘persiapan’ untuk menjadi qaedah sulbah. ataupun anak binaan yang sedang kita bina tsiqah dan sebagainya.

Teruslah bersyukur akan ni’mat-ni’mat masalah yang diberikan pada kita.
Memandang masalah dengan neraca iman (Sayyid Qutb, petunjuk sepanjang jalan) sudah pastinya membuahkan satu perasaan bahagia terhadap ketetapan Allah.
Meningkatkan kualiti usaha dan tawakkal kita kepada Allah azza wajalla.
Bermacam-macam method dan qaedah yang kita gunakan untuk melakukan yang terbaik untuk da’wah ini.
Menajamkan fikrah anak-anak binaan kita dengan hasrat yang begitu suci dan murni ingin membawa jiwa-jiwa mereka untuk turut sama merasai bebanan da’wah ini.
Juga memperjuangkan fikrah yang begitu bersih ini, hasil cedokan dari al quran dan as sunnah.

Ya, disebalik terlalu banyak masalah-masalah yang melanda, yakinlah bahawa hakikat kehidupan ini benar-benar mempertaruhkan hanya diri kita dan Allah.
Apa jua bentuk da’wah dan kebaikan yang kita lakukan sebenarnya dikembalikan kepada kita sendiri.
Benar firman Allah,
“Jika kamu berbuat baik (bererti) kamu berbuat untuk dirimu sendiri. Dan jika kamu berbuat jahat, maka (kerugiaan kejahatan) itu untuk dirimu sendiri… ” (Al-Isra’, 17:7)

Pabila kita cukup yaqin, bahawa kita memang tidak bisa, bahkan tidak punya apa pun untuk menentukan taqdir-taqdir, terbangun dan terjatuhnya da’wah islam ini.

“Dan tidak seorang pun akan beriman kecuali dengan izin Allah, dan Allah menimpakan azab kepada orang yang tidak mengerti” (Yunus, 10:100)

Tetapi dengan kehendak Nya jua islam itu bisa tertegak, Allah hanya mahukan usaha kita sesungguh-sungguhnya mengembeleng seluruh hidup kita untuk islam insyaAllah
Tunduk nya hati kita, takutnya perasaa kita, tinggi nya tawakkal kita, beriman nya hati kita akan ayat-ayat Allah pada setiap masa. inilah bekalan-bekalan kita di sepanjang jalan da’wah yang tidak pernah suci dari ujian dari Allah. subhanaAllah
Jadi apabila masalah-masalah da’wah itu berlaku dalam hidup kita, berkat kekuatan dari Allah, kita bisa menghadapinya dengan jiwa yang tenang.

Sungguh Allah itu motivasi terbaik. Bicara dan kalam Allah yang begitu menyejukkan kalbu kita.

Teruja nya diri kita untuk menjadi ahlul syurga Allah. Ahli syurga yang sentiasa memuji-memuji Allah di syurga yang penuh kenikmatan.
“Doa mereka di dalamnya (syurga) ialah, ‘Subhanakallahumma’ (Maha suci Engkau, ya Tuhan kami) dan salam penghormatan mereka ialah, ‘Salam’ (salam sejahtera). Dan penutup du’a mereka ialah ‘Alhamdulillah Rabbil ‘alamin’ (Segala puji bagi Allah Tuhan seluruh alam) (Yunus, 10: 10)
Apa yang kita perlu buat, teruskan belajar dalam membina manusia.
Lagi banyak manusia yang kita sentuh, lagi banyak yang kita belajar.
Medan-medan amal yang sudah pastinya setiap dari itu menghadiahkan tarbiyyah bermakna buat kita.
Kita yang perlu muhasabah sesungguh-sungguhnya. Muhasabah akan iman kita, amal kita, kefahaman kita, kesungguhan kita, dan banyakkkk lagi.
Jom semaikan jiwa khidmat dalam peribadi kita.

Fokus dalam membina manusia. Bina circle of influence kita.
Target siapa yang ingin kita bina sungguh-sungguh. Susun target-target yang ingin di capai.
And work towards that. Yaqin dan percaya Allah lah yang menapis rijal-rijal yang akan berjuang di jalanNya.
Bukan kita. tidak sama sekali.

Semakin lama kita di jalan ini, semakin banyak tapisan yang akan berlaku. Tapisan tu, adalah tapisan Allah laksana kisah talut dan jalut.
Allah memang menapis golongan-golongan yang benar-benar ikhlas untuk berada di landasan Allah.
dan bukan lah tapisan kita, tapisan murobbi kita, qiyadah – qiyadah kita mahupun apa jua bentuk pengaruh perkara-perkara dunia.
Semuanya berpandukan neraca langit.
Ayuh, lakukan perubahan bermula dari dalam diri kita, dan seterusnya kepada dunia.

Belajarlah membina manusia dengan kasih sayang.
Ini tidak mudah, tetapi memerlukan mujahadah yang besar setiap dari kita. insyaAllah
Agar kita memiliki jiddiyyah (kesungguhan) dan dzatiyyah da’wiyyah y qowiyy! aameenn
Moga cinta kita pada ar rasul dan perjuangannya semakin mendalam. insyaAllah
Yaqinlah dengan janji-janji Allah ikhwah dan akhawwatku!

ISK-ini sejarah kita


5 muqaddimah …
KUMP. UMAR AL-KHATTAB

Muqaddimah 1 : SIAPA KITA ??

  Bila ditanya tentang siapa kita, antara jawapan yang terpacul dari bibir akhowat- akhowat mujahidah kita ialah  : kita seorang manusia, hamba Allah, perempuan, muslimah, khalifah dan pelajar..tapi yang mana satu sebenarnya kita? Mana yang benar-benar menunjukkan itu kita ...dan jawapannya adalah MUSLIM.. menjadi seorang muslim itu adalah yang paling penting….soalnya kenapa??


     Ada pepatah yang menyebut kita hari ini adalah kerana siapa kita 10 tahun yang lalu.. jadi apakata kita selusuri sejarah seorang manusia.. yg kalau diikut teori Darwin, katanya manusia berasal dari beruk(??)… kemudian berevolusi menjadi manusia zaman batu (paleolitik), zaman gangsa neolitik) dan logam.. sejarah seorang pelajar pula mulanya di- tadika -sek rendah -menengah dan bekerja…

namun andai kita selusuri sejarah seorang muslim ia akan bermula dengan islam dan dari mana islam itu datang… dari Allah-Adam-nabi2-Rasulullah-sahabat-tabiin-kita pada hari ini…


yang membezakan antara PELAJAR MUSLIM dan MUSLIM YANG BELAJAR…. yang meletakkan Islam sebagai kepala kepada segala tindak-tanduk kita.. hidupnya Islam, matinya Islam,senangnya kerana Islam, bencinya krna Islam… segalanya tentang Islam..


AKU SEORANG MUSLIM…ISLAM ITU AYAHKU..IKUTANKU…DAN SEMUA ORG ISLAM ITU ADALAH ADIK-BERADIKKKU…

--------------------------------------AL – HUJRAAT : 13 --------------------------------------




Muqaddimah 2 : BILA ISLAM BERMULA??

  Adakah bermulanya dari Rasulullah?... ya, nama Islam itu bermula dari zaman Rasulullah.. namun agama itu bermula dari zaman nabi Adam lagi…
berasal dari perkataan Aslim = berserah diri, Aslamtu = aku berserah diri, islam = menyerahkan diri kepada Allah,,tunduk dan patuh..
Jadi apa erti islam dalam diri kita…. atau hanya pada nama? Kita islam atau kita Islam?....
islam kata nama atau islam kata kerja
yang mempraktikkan islam dari segi perbuatan, perkataan , gerak geri….
atau islam hanya pada kad pengenalan?


------------------------------------AL-BAQARAH : 131- 133 -------------------------------------




Muqaddimah 3 : KELEBIHAN KITA

manusia ibarat logam, hebatnya ketika jahiliah, hebatnya ketika islam. seandainya ia faham...
                                                                                                                                          (Hadith logam)



Contoh terbaik adalah UMAR AL-KHATTAB…. seorang yang cukup kuat sangat berani dan tegas… persis logam yang sifatnya sangat kuat..sering dijadikan senjata… namun sekeras-keras logam, tetap mampu dilembut dan dibentuk mengikut acuan. Dan antara dua umar yang kata Allah mampu menguatkan islam, umar al-khattab dipilih... dan kelebihan serta keganasan umar seterusnya digunakan untuk menguatkan islam… membuktikan bahawa kita ini pasti dan semestinya boleh dibentuk… ibarat kuda perang dalam surah AL-Adiyat.. 


yang asalnya hanya kuda lembik x berguna,, namun dengan didikan yang hebat maka ia menjadi kuda yang cukup hebat…segalanya dengan izin Allah yang Maha Hebat..pemilik segala kehebatan,maka berdoalah pada-Nya…


sesiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya Dia memberinya kefahaman dalam agama… 
(Hadis riwayat)

Apa maksud faham agama tu??
apa beza faham agama Sumaiyyah yang baru kenal Islam tapi dapat mati syahid dengan faham agama imam Syafi’e yang ilmu fiqahnya tinggi tapi x dapat pun mati syahid??
Agama ( ad-Deen) itu terdiri dari tiga unsur : 


AKHLAK(tingkahlaku)
AKIDAH(kepercayaan)
FIQAH(hukum-hakam)


Al-A’raf : 179  --- kenapa nak kena guna hati untuk faham al- Quran??
sebab kalau Al-Quran kena faham guna akal, hanya orang yg ada IQ tinggi je blh faham, so org yang ada PHD je yg dpt masuk syurga…


SETIAP KITA PUNYA LOGAM MASING- MASING.YANG MANA JIKA TIDAK DIGUNAKAN UNTUK ISLAM MAKA JAHILIYAH YANGH AKAN MENGGUNAKANNYA.

-------------------------------------- (16:71) & (6 :165)------------------------------------------




Muqaddimah 4 : ANTARA KUASA DAN KEPAKARAN

Otak manusia terbahagi kepada dua bahagian. Yang kiri lebih kepada fakta hafalan,mengira,menulis.lebih kepada penggunaan logic akal.dan yang kanan suka kepada kreativiti, abstrak , seni….lebih kepada penggunaan hati…kaitannya??...


maka profession manusia boleh dibahagikan kepada dua jenis sebagaimana otak manusia…


Otak kiri= akal logik = doktor,guru matematik, engineer,….dll.

Otak kanan= hati dan tanpa sempadan = law, politic, economic, religion phsycology…dll..


Persolannya,yang mana lebih penting? Yang mana perlu kita utamakan untuk memastikan islam berjaya bangkit gah semula?.. straight to the point, profession otak kanan yang lebih penting. kenapa? sebab disitu letaknya kuasa..disitu letaknya politik pemerintah.manakala otak kiri yg juga cukup penting tetapi hanya mampu bertindak sebagai pencadang… keputusan akhir itu terletak di tangan yg punya kuasa,punya Negara, yang menentukan hala tuju Negara itu..


Jadi apa nak buat??nak tinggalkan profession otak kiri?nak tukar dari medic ke politik?...tidak…


MAKA JADILAH PENCADANG YANG TURUT PUNYAI KUASA…JADILAH UMAT ISLAM YANG SERBA BOLEH DALAM SEMUA BIDANG…HANYA DENGAN ITU ISLAM MAMPU KEMBALI GAH…..

----------------------------------------AL-QASAS : 77 --------------------------------------




Muqaddimah 5 : SUNNATULLAH

Di dalam dunia ini terdapat satu undang- undang iaitu sunnatullah. Ada tiga ciri-cirinya:
1) Bersifat tetap
2) Takkan berubah
3) Akan berulang- ulang


Contohnya proses kejadian manusia yg mempunyai ciri-ciri diatas. Dan penciptaan manusia itu sudah menjadi ketetapan yang mana tujuan penciptaanya hanya DUA….
KHALIFAH (2:30) & BERIBADAH (51:56).


KANDANG KHALIFAH DAN KANDANG IBADAH




Khalifah itu berasal dari perkataan khalaf iaitu belakang.yang berada dibelakang atau dipanggil pengganti. Tugasnya?? Ialah menyambung tugas Rasulullah,menarik manusia yg berada diluar kandang ibadah untuk masuk kedalamnya… tapi untuk menjalankan tugas menarik orang lain itu, seseorang khalifah mesti memiliki matlamat yang jelas serta alat yang mantap dalam memastikan tarikan yang berkesan


Diibaratkan matlamat dan alat itu adalah telur ayam. Yang kuning itu matlamat dan yang putih itu alat. Dan matlamat itu berasal dari pengetahuan yang jelas tentang siapa kita, dan dari mana asal kita untuk apa kita disini…. manakala alat itu pula adalah kelebihan kita, logam kita, kepakaran kita yang menentukan  kuasa kita untuk menarik orang lain…


HIDUP SATU IBADAH
SESUNGGUHNYA SOLATKU , HIDUPKU DAN MATIKU HANYA UNTUK ALLAH

------------------( 33: 43), (48: 23), (33, 38), (17 :77), (40 : 85), (33: 62)-------------------










Lasso

Kandang Ibadah