muqaddimah 4 : otak kanan dan otak kiri.

Muqadimah 4 : otak kiri dan otak kanan. Mana satu lebih berkuasa?
penulis: Alya Farhan
penggangu: musafir asing.





Pure science (left brain)
Medicine
Physiology
Mathematic
Engineering
Physics

Social science (Right brain)
Politics
Business
Law
Psychology
Religion






PURE SCIENCE vs SOCIAL SCIENCE

1. Dalam Pure Science hampir semuanya adalah tepat dan rigid.Contohnya macam Maths 3x4 mesti 12..n in Medicine pulak contohnya dalam anatomy, GIT tract system dari mouth -> esophagus -> stomach -> small intestine -> large intestine -> rectum…mesti!! tak boleh large intestine dulu baru stomach n blablabla…

2. Whereas science social is more flexible and subjective compared to pure science..Contoh nya macam dalam poltics,,ada yg ckp Parti A bagus,, ada pula yang lebih bersetuju dengan Parti B,, dan tak kurang ramai yg lebih mnyokong Parti C..Ianya subjective, tak ada jawapan yang pasti,, yang ni betull atau yang itu salah…

Ehmmm…Realitinya kebanyakan dari kita hari ini berlumba- lumba untuk masuk dlm dunia pure science,,, jadi Dr, Engineer, Teacher and etc…Tapi agak – agaknya siapa yg lebih BERPENGARUH dalam dunia?? Siapa yg lagi ada POWER??Pure Science @ Science Social????

Of course Science Social kan!! Sebab yg memimpin dunia baik dari segi kepimpinan dan ekonomi adalh Science Social..orang2 Pure Science hanya memberi cadangan n mengikut arahan sahaja.

Conothnya bila kerajaan yg mostly dikuasai oleh orang-orang Politics dari Science Social bagi arahan contohnya suruh buat menara 15 tgkt kat KL,, so Engineer2 dari Pure Science harus ikut arahan mereka…

Jadi,sebagai conclusionnya kita kenalah membina hubungan yang baik dgn mereka dari Science Social supaya kita dapat bersama-sama involvekan diri kita utk menguasai dunia ni!

Tapi kan, kenapa pula kita sibuk-sibuk nak kuasai dunia? Cukuplah orang-orang yang duduk di kerusi pentadbiran di bandar elit itu uruskan negara. Kan??

Wetaminit (tunggu satu minit)!
Sebelum KITA senang-senang nak serahkan orang lain mengurus negara dan dunia, adakah kita dah check, siapakah MEREKA yang uruskan sumber kekayaan dunia itu? Adakah MEREKA adalah orang yang FAHAM AD DEEN (sila rujuk muqaddimah 2)?
Adakah MEREKA itu adalah orang-orang yang FAHAM maksud KHALIFAH dan SUNNATULLAH?

Jika tidak, sudah pastinya KITA perlu menyibuk untuk memenuhkan dada dengan pengetahuan social science di mana kita perlu belajar bagaimana caranya untuk memegang tampuk kepimpinan supaya dunia ini ditadbir oleh KHALIFAH! kerana Khalifah yang FAHAM AD DEEN dengan HATI sahaja mampu menyambung legasi tugas Rasullullah yang agung itu.

Err..adakah anda faham apa yang kami cuba maksudkan ini? Kalau tak faham, sila datang ke RI Kawthar, untuk berguru dengan akhawat kami yang wowwii. Inshaallah, kita boleh kongsi ilmu sama-sama. Ok?

kenyit mata sikit (kat akhawat je).