Si Dia perancang HEBAT

salam ukhuwah :)
errr, buat pertama kalinya ana menulis di medan penulisan Hadiqatul Jannah ini hehe
maaf atas ketidak seriousan ana dalam menulis sepanjang post ini *ketuk kepala sendiri*

Jaulah tarbiyah :)

Kekecewaan 
Bermula dengan kekecewaan yang nyata dari ana sendiri, apabila si ayah tidak membenarkan ana pulang ke rumah untuk cuti 3 hari ini.
Hati mula rasa sangat sedih, melihat dan menghantar sahabat se'batch' yang pulang..
Tambahan pula ade kata-kata dari sahabat lain,

 "bila lagi mahu berjumpa dengan family? lepas nie kte mane ade cuti lagi? "
 "tak balik ke? 3 hari kot cutiii"

Peluh kecil. Siapa yang tidak mahu berjumpa dengan ahli keluarganya,
tanyalah diri masing-masing, bertemu dengan mereka boleh menguatkan lagi tali silaturrahim itu,
maka senanglah nak berdakwah pada mereka, ye dak? eh. ^^


At Tahrim ayat 6 : "Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan"
Terus berfikir apa yang ana hendak buat bila keseorang di ipoh ni? 
Ajakan murabbi
Pada malam itu, terlihat post murabbi di muka buku tentang karnival unifest di uitm pulau pinang.  Semasa melihat poster tu 

nampakkah caption " 12-16 sept 2012 JUALAN BUKU KEROHANIAN " ?
Allah menggerakan hati ana, si 'kaca mata' dan si 'ustazah pilihan' mengikut murabbi mencari buku tarbiyah yang boleh dijadikan bahan usrah nanti.. 
Sepanjang Jaulah
Bermula satu perjalanan, bertemankan peneman si GPS yang melancarkan lagi perjalanan itu.     Mengisi perut dengan juadah yang disediakan oleh si 'ustazah pilihan' dan murabbi di raudhatul firdausi :)
Perjalanan yang memakan masa hampir 2 jam lebih, err, betul ke? estimate sahaja je ni.  
Sampai di situ perasaan hampa menyerpa sedikit di hati kecil ini tatkala kekurangan jualan buku tarbiyah di sana, lebih banyak buku kerohanian sahaja, 
"yelah, masakan nak cari buku tarbiyah tapi cari di jualan buku kerohanian. maybe aku terlalu high expectation sangat kot, kata monolog dalaman *ketuk kepala 2 kali* "               
Tatkala itu, kami semua kebuntuan mahu meneruskan perjalanan ke mana.                                              Kata orang tarbiyah, tak lengkaplah sebuah perjalanan tanpa melawat Rumah Islam(RI) di kawasan tersebut.                                                                                                                                                Terus sahaja tindakan murabbi ku pantas sahaja menelefon kenalan akhawat di penang.
Ayat Yunus : 87 " Dan (setelah itu), Kami wahyukan kepada Nabi Musa serta saudaranya (Nabi Harun): "Hendaklah kamu berdua mendirikan rumah-rumah di Mesir untuk menempatkan kaum kamu, dan jadikanlah rumah-rumah kamu tempat sembahyang, serta dirikanlah sembahyang di dalamnya; dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman (bahawa mereka akan diselamatkan dari kezaliman Firaun dan kaumnya) "

Aturan Allah sangat HEBAT! tahu?
Alhamdulillah! SubhanaAllah!                                                                                                                    Ungkapan ini yang ingin sekali hati ini menjerit dan melaungkan untuk memberitahu kalian 
" ya! memang benar! Dia yang sangat HEBAT, Allah! kenapa cintaMu manis sangat, Kau buat diri kerdil ini makin kuat cintanya padaMu!  "
Sejurus selepas menelefon, berita gembira dikhabarkan ade 'terbuka umah' (open house) di salah seorang umah akhawat.                
Perjalanan ke bahagian pulau memperlihatkan ana yang sedikit jakun bersama si 'kaca mata' dan si 'ustazah pilihan' sangat teruja melihat keindahan jambatan pulau pinang! eh! salah! teruja melihat awan ciptaan Allah di sebalik palang2 yang membentuk jambatan pulau pinang, muehehehe. 
Sampai di umah akhawat di batu maung, subhanaAllah, tidakku sangka aturanMu menemukan kami yang sangat kerdil dan sangat baru dalam medan d&t ini dengan senior-senior, akak-akak yang banyak ilmu yang hendak dikorek, tapi masa mencemburui kami.                                                                    
Tidak mengapa, pasti SI Dia dah aturkan something untuk kita yang bertemu ! :)
MENZIARAHI RI ADNIN, PENANG
Besar sungguh RI Adnin! Dengar kata mampu memuatkan hingga 80 orang akhawats dalam sesebuah program, Allahu Akbar!
Kami pun menerjah bilik ukhti osem, beliau memperkenalkan buku tarbiyah yang beliau guna dan di situ bermulanya sesi taaruf official :)
Sharing dari ukhti osem itu sumpah sangat berguna buat kami ini..sungguh!                                           Plus dengan perasaan bercampur baur dalam mengendalikan sesebuah konferens riang..                              Kata-kata dan idea-idea yang diilhamkan oleh Allah pada ukhti osem untuk diberikan kepada kami sangat melegakan! Sekurang-kurangnya kami mengetahui langkah-langkah yang bakal diperjuangkan oleh kami dalam medan ini <3
Merehatkan diri sebelum itu, selepas terbangun dari rehat itu, ana melihat sesuatu, 
"eh, apakah itu? nampak ukthi itu begitu tekun menyiapkan sesuatu, seakan seperti study? tapi study apakah di lewat petang itu? tidak. dia seperti menyiapkan sesuatu, erm, tidak mengapalah, tidak mahu ganggu, monolog lagi. "
Sebelum meninggalkan Adnin, tetibe ukhti tu memebri sepucuk surat yang, erm, agak meragukan, tapi tidak mengapa, kata ukhti itu, 
" jangan buka sampul itu, buka dalam kereta nanti " 
Riak wajahnye seperti cemas, tidak mahu kami ketahui sesuatu.                                                                        Kami meninggalkan Adnin, dan azam dan harapan, insyaAllah kami akan ke situ lagi..                              
Perjalanan mencari diteruskan
Belum pun lepas 500 meter meninggalkan Adnin, kami membuka sampul itu,                                           Ada wang dan kata-kata ukhti osem itu sebagai booster dose kami dalam medan ini........................          Saat si 'kaca mata' itu membaca kan kata-kata ukhti osem itu, air mata seakan ingin mengalir, sebak.....                                                                                                                                                   Pada saat itu, ana berasa sungguh, sungguh! sungguh!! sangat cantik medan ini..                                      walaupun jalan yang bakal ditempuhi ini akan jadi pahit, manis, masin, masam dan tawar, tetapi kehadiran Allah yang sentiasa menemani dan menghadirkan ukhti2, akhawats yang indah mengingatkan, menegur, dan mengetuk kepala masing-masing sumpah dapat membuang semua duka luka pilu itu.
                     
Surah al Hujurat ayat 10 mendukung maksud sangat jelas dalam hal ukhuwah ini. “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara, maka perdamaikanlah kedua saudara kamu (yang berselisihan)”.

Pulang ke Ipoh
Setelah membeli buku tarbiyah di Carrefour kedai buku Hasani di Seberang Prai, kami mula bergerak ke ipoh kembali bersama perasaan yang luar biasa :)

Surah Al-ma'arij (70) : 5-7
" Maka bersabarlah engkau dengan kesabaran yang baik. Mereka memandang itu jauh. Sedangkan Allah memandang itu dekat " 

Alhamdulillah, kami pergi hanya bermisi kan 'buku tarbiyah' , tetapi dengan aturan Allah, kami pulang dengan 'buku-buku tarbiyah' dan juga 'ilmu', 'idea' dan 'semangat menjadi singa itu'!

Takbir! Allahuakbar!
Moga Allah redha!

                                                                              



  1. gravatar

    # by musafir asing - 15 September 2012 at 18:55

    subhanallah best nyaaaa..jeles. eh jom pi KL cari buku? (afwan, comment pendek dan kurang significant sbb tgh buat notes ortho ..hehe. nanti ana comment panjang lagi..hehe. nak jugak comment kan? )

    much love.
    o_o

  2. gravatar

    # by drhidayahjamil - 15 September 2012 at 22:13

    Sepanjang ana membaca post di fb n blog ni, ana rasa sgt2 jelesss.. tahu?
    erm...ana rindu tersgt nk merasa perasaan luar biasa tu...sob3

    Xpe...mungkin tarbiyah ana di bahagian yg lain..insyaAllah..

    p/s: smua menulis ala2 I.g...da confuse sape yg tulis..hoho..
    B/w, Good start! keep sharing even in the ward or even at dining table please...:)

    with love

  3. gravatar

    # by musafir asing - 15 September 2012 at 23:26

    mama kuswah, comelnyeee.. inshaallah boleh rasai tarbiyyah itu.. :) jom usaha lagi!

    l.g apa ye?

  4. gravatar

    # by atTahirah - 16 September 2012 at 01:44

    I.G tu Inche Gabanna kan?

    irhamaila & Wardah Hazirah dapat nama baru dlm post ni~
    but seriously, perasaan itu sangat susah nak describe, terutama jika kita sendiri yang melaluinya.. subhanallah..

  5. gravatar

    # by bidadariMu - 16 September 2012 at 07:47

    musafir asing :) bittaufiq wannajah akak!

    mama kuswah :) insyaAllah, boleh rasa dan akan rasa perasaan itu! hee <3 btw, bukan tulis ala ala i.g tapi merasakan cara penulisan begitu macam 'kita-kita aje' yang faham heee

    murabbi :) aah, jazakillahu khair murabbiku <3