GIVE A LITTLE LOVE


GIVE A LITTLE LOVE By Sh. Abdul Rahman Chao
This session!! Allahu! Superb + Ohsem + Amazing +……(dan sepupu papatnya. Eh! Hilang pula BI)
Since this one was quite details + long talk by Sheikh Abdul Rahman Chao then I’ll make it short. As simple & afford to read. SubhanAllah!! The speaker was succeeded to deliver the words of love just giving few examples. He totally unraveled what was actually it’s meant to give a little love and how we supposed to show the affection of love to surrounding.  It was unnecessary to see others was stunted by his energetic talk, even myself was stunted and touched.
#Example 1
Let me make it in BM. More understandable!!
Kisah Rasulullah SAW di bumi Thaif.Baginda menemui suku kaum Tsaqif dengan penuh harapan bahawa penduduk Thaif akan menerima risalah dakwah yang dibawa oleh Rasulullah SAW setelah baginda diherdik dan dibenci oleh orang Quraisy. Namun, balasan yang diterima oleh Rasulullah SAW dari penduduk Thaif sangat mengecewakan apabila mereka menolak risalah dakwah yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Bukan itu sahaja, malahan penduduk Thaif yang terdiri dari golongan hamba sahaya, anak-anak kecil dan orang-orang jahat dari kalangan mereka mengekori beliau sehingga tiba ke kebun anggur, iaitu kira-kira tiga batu dari bandar Thaif sambil mencaci dan melemparkan batu kepada baginda sehinggakan tubuh baginda luka dan berdarah. Rasulullah SAW berlalu pergi dari Thaif dengan perasaan yang amat sedih sehinggakan Allah SWT mengutus Malaikat Jibril a.s. Malaikat Jibril menawarkan pertolongan kepada Rasulullah SAW untuk menghancurkan penduduk Thaif dengan menghimpitkan dua bukit supaya tiada dalam kalangan penduduk Thaif yang hidup. Namun, Rasulullah SAW menolak tawaran dari Jibril a.s dan baginda SAW berharap bahawa Allah SWT akan mengeluarkan dari tulang sulbi mereka keturunan yang akan menyembah Allah semata-mata, tidak disekutukanNya dengan apa pun.
Dari kisah ini dapat kita lihat baginda SAW menempuhi cubaan yang hebat namun baginda tetap bersabar dan tidak pernah sekalipun berputus-asa melainkan terus menerus memanjatkan doa kepada Allah S.W.T agar diberikan kekuatan kepadanya.

Beginilah qudwah hasanah yang ditonjolkan oleh Nabi S.A.W kepada umatnya yang ingin membawa dan menyambung usaha da’wahnya di muka bumi ini. Atas kesedaran yang jelas bahawa tugas ini adalah tanggungjawab setiap individu muslim dalam apa jua keadaan dan situasi, haruslah usaha dan kefahaman itu disampaikan dengan langkah da’wah Nabi S.A.W. serta segala sunnahnya dalam da’wah. Itulah langkah da’wah yang panjang tetapi asli, langkah yang jauh tetapi pasti. Selain itu, dalam keadaan baginda yang kesedihan dan kedukaan, baginda tetap mengharapkan kebaikan dari mereka. Itulah satu bentuk pemikiran yang ideal bagi para da’ie yang ingin memperjuangkan kalimah syahadah di muka bumi ini. Tindakan Rasulullah ini merupakan satu bentuk tindakan yang memaparkan bahawa Rasulullah SAW boleh bersikap rasional walau pun dalam keadaan yang mana emosi baginda terganggu dengan kata lain  baginda bertindak tidak mengikut hawa nafsu. Perkara penting yang cuba di highlightkan di sini adalah jalan da’wah ini tidak akan pernah lengang dan sunyi dari ujian dan dugaan. Inilah jalan yang sukar tapi pasti. Oleh kerana itulah harus disemai sifat rela berkorban, bermula dengan kehendak dan himmah yang tinggi dari dalam diri demi tertegaknya kalimah syahadah di segenap pelusuk muka bumi.

#Example 2

Pada suatu ketika di zaman Rasulullah SAW, ada seorang lelaki yang ‘membuang hajat’ di tempat wuduk di masjid. Lalu, apabila dilihat perbuatan itu oleh para sahabat, mereka terus menegur lelaki itu dengan keadaan yang marah. Pada saat itu, Rasulullah SAW yang juga melihat keadaan itu, menasihati sahabat agar membiarkan lelaki itu menyelesaikan ‘urusannya’ dahulu. Selepas itu, baginda SAW memanggil lelaki tadi dan menegurnya dengan cara yang berhikmah dan lemah-lembut. Lelaki itu dapat menerima teguran yang disampaikan oleh Rasulullah SAW dengan baiknya.

            Dari kisah ini, dapatlah kita contohi bagaimana sikapnya Rasulullah SAW yang masih mampu memberi nasihat secara lemah-lembut walau pun lelaki itu telah membuat perkara yang sememangnya boleh mendatangkan kemarahan dan menguji kesabaran seseorang.

Imam Ahmad Radiallahu Anhu telah berkata:

 “Manusia memerlukan kesopanan dan kelembutan dalam melaksanakan suruhan kepada perkara makruf, tanpa kekerasan melainkan lelaki yang menonjolkan dan terang-terangan melakukan kefasikan dan kerosakan maka wajib ke atas kamu mencegahnya dan mengzahirkan perbuatannya itu kerana seorang yang fasiq itu tidak mempunyai kehormatan dan dia tiada maruah” (lihat Al-Amru Bil Makruf wa Nahyu ‘An Mungkar, karangan Imam Al-Khallal, m.s 35)





#Example 3

Semasa Rasulullah SAW sedang berdiskusi dengan para sahabat di suatu tempat. Tiba-tiba datang beberapa orang anak kecil yang sedang berlari-lari disekeliling tempat baginda bersama-sama para sahabat duduk. Namun, apa yang Rasulullah SAW lakukan kepada mereka adalah mengajak anak-anak kecil itu untuk turut serta duduk di situ bersama-sama baginda dan para sahabat.

            Mesej yang ingin disampaikan di sini sangat jelas bahawa Rasulullah SAW adalah seorang yang menyayangi dan menghargai kanak-kanak. Cuba kita bayangkan bagaimana anak-anak kecil itu dilayan sekiranya kita yang berada di tempat Rasulullah SAW. Adakah anak-anak kecil itu akan dilayan dengan penuh kasih sayang begitu di saat kita sedang riuh-rendah berkumpul dengan sahabat-sahabat kita, di mana watak anak-anak kecil itu mungkin boleh menjadi pengganggu kepada situasi dan mood kita yang ceria ataupun penting tatkala mereka berlari berkejaran disekeliling kita + kebisingan mereka. Hmm…tepuk dada, tanya iman!

Allahu akbar!

Sahabat-sahabat sefikrah sekalian, sy ingin mengajak kalian untuk menjadikan Rasulullah SAW sebagai qudwah hasanah bagi setiap langkah perbuatan, perkataan dan pandangan kita dalam menjalani perjalanan dakwah dan tarbiyah ini. One of the ways is give a little love when you spread the words of Allah SWT like our Rasulullah SAW had done years ago.

Firman Allah S.W.T :

Maksudnya : Demi sesungguhnya untuk ikutan kamu pada diri Rasulullah S.A.W itu satu ikutan yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan Mardhatillah dan balasan baik di Akhirat kelak.                                                                                                                             (Al-Ahzab:21)

“When you show your love to other human, you are renewing their hope of humanity”
“When you show your love to others, the love will come back to you”
~Sh. Abdul Rahman Chao~
Wallahua’lam. J

By: Nabihah, Ainee Sarah & Kak Nana :)