Apa ada dengan ISK (Ini sumpah kewwwwriousss)??


Perkongsian daripada :http://iamamuslim92.blogspot.com/2012/10/apa-ada-dengan-isk-ini-sumpah.html


Apa ada dengan ISK (Ini sumpah kewwwwriousss)??

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Perhatian. Kalau rasa boring dan hambar dengan post ini, sila pi makan biscuits atau pekena roti kering cicah air teh dulu kemudian mai baca balik:)

Pre ISK

Saya diberitahu adanya ISK (Ini Sumpah Kewwwwrioussss) *sila baca dgn teknik mulut yg betul. Dalam hati terdetik mungkin inilah masanya. Saya sedar dalam diri ni bukan tak ada perkara yg baik. Bukan tak jeles tengok orang baik. Bukan tak jeles tengok orang yang jauh dr jahiliyah. Jeles sangat kot.Yup. Saya tak couple. Saya tak tengok wayang dah pun. Saya nak mengumpat org, nak mengata org, nak marah org pun rasa mcm...Ini dosa kering. walaupun terbuat jugak senanya kerana sy juga insan biasa. Tapi end up akan sedih, menyesal, rasa nak tumbuk muka sendiri sebab tak kawal diri kan dan Allah shj yang tahu keciiwaaa bila jd mcm tu.

Bukan saya tak sedar kekadang diri ini "kelaut" tapi kerana jahiliyah yang masih menebal dalam diri, jadilah seperti robot. Hidup, buat dosa, menyesal, menangis, kemudian buat lagi. Saya ada misi saya dalam hidup ni. Bukan tak sedar misi saya masih dok takat tuuuu jaaa sebab jahiliyah jahiliyah yang susah sangat saya nak buang. Yah. Saya suka tengok muvie mengarut mengarut, minat bola, minat benda yg bukan bukan *tu yg boleh siap pi menari nari bagai*, cakap benda mengarut, okay. saya tak couple, nak angkat call dr kawan ehem ehem pun saya terfikir 10 kali sebab rasa bersalah kan, tapi hakikatnya saya masih 'contact-contact' dengan mereka yang tak sepatutnya walaupun tanpa sebab yang munasabah through fb, msg dan twitter. Teman tapi mesra la konon nya kan. Hati ni selalu je terdetik sampai bila nak jadi macam ni. Kata nak jadi insan yang berjuang di jalan Allah. Nak mati sebagai para syuhada'. Nak jadi macam insan hebat diluar sana. Yang bila mana kita tengok dia teringat Allah. Tengok dia rasa macam "perghhhh. osem che kak ni. Dunia dia cari, akhirat pun dia tak tinggal" Mana reti nak bersosial macam orang tak betul mcm aku ni. Nak kawan kawan dengan lelaki tanpa sebab yang penting krn Allah dan agama. Setiap hari terdetik nak jd insan lebih baik, nak buang jahiliyah kalau tak semua atleast...kena buang jugak sedaya upaya. So dok tunggu apa lg?

ISK

Hoyeah. Bila datang sini, sy menangis. Menangis kerana harapan saya yang kalah puteri gunung ledang. Harapan yang bahawasanya bila habes program ni saya mesti sedar matlamat hidup saya, saya mesti buang jahiliyah dalam diri ini. Mesti lawan. Takut. Yes. Sebab saya tahu saya insan yang tak boleh diberi harapan. Apabila berharap dan tak dapat saya pasti keciiwa. Dan lagi worse takut jiwa ni memberontak, menyesal. Kerana itu saya cuba kuatkan diri saya yang mana jika program ini tak memberikan apa yang saya harapkan itu bukan salah orang lain tapi salah diri saya sendiri.

 "Aku mesti berubah. Walaupun program ni tak macam yg aku nak. Walaupun program ni tak membantu pun untuk cari apa yang aku nak cari. Kekuatan untuk buang jahiliyah paling aku benci dalam diri ni" 

*location: dalam surau
*time: lepas solat maghrib

ehehsss.Well. Padahal sebenarnya saya tak tahu pun apakah inti pati program yang dinamakan 'ini sumpah kewwwriousss' ni. Tak tahu pun apakah input input yang akan diberi dan dibincangkan sebenarnya. Memang saya malas ambil tahu. Tapi apa yang saya tahu ada satu aura yang buat saya rasa nak join walaupun saya tahu program ni ada junior (sesungguhnya saya tak suka bergaul dgn junior. mentaliti yang saya harus buang dan saya tengah buang) nak cari ilmu dan paling penting saya harap boleh cari apa yang saya nak sangat cari. Mana tahu, jika inilah masanya, inilah caranya.

Di sini saya diberitahu dan diberi kefahaman tentang sejarah kita. KITA. Bukan ultraman, bukan hulk, dan bukan juga kucing kesayangan kita yang berwajah comel dan bersuara tampan itu.Bukan saya tak pernah tahu benda ni, tapi biasalah insan, hari ni tahu esok lupa. Apatah lagi takdak pula yang nak ingatkan. Mungkin dulu belajar, tahu, tapi tak hayati. Tak faham.

Also. A brief explaination about:

1. Who am I????
    Muslim.
2. Reason why were created?
    (2 : 30) -caliph
    (51 : 56) -abid
3.Quality?
   'Logam' that we have.

Diberi peluang untuk tengok kesengsaraan umat Islam kat luar sana tu dengan video video menyayat hati. Again. Bukan tak pernah tahu. Bukan tak pernah menangis. Bukan tak doa . Bukan tak derma apa yang mampu, tapi dalam masa yang sama saya masih punya masa nak pergi berfoya.*walaupun dengan perempuan perempuan je* Ingat mereka masa tertentu sahaja. Bila leka dgn dunia, lupalah saudara saudara Islam yg sedang bertarung nyawa kat luar sana tu. Astaghfirullah.

Klimaks. jeng jeng. *ketepikan dulu segala oreo, iko mahupun milo sedap kat mulut anda tu.fokus. baca dengan mata hati*

Lakonan superhebat drpd para ukhti. muehehe. tak sangka ada bakat terpendam. teringat lagi muka shekin. sempat jugak tersengih sebelum mata ni teriak tak ingat dunia kan. hihi.

Bila tengok je. Terus sentap. Mulala empangan nak pecah ke ladang gandum. Kemachoan tak dapat nak dibendung dah. Sedih. Sebab saya sedar benda tu daripada dulu. Ada azam nak berubah. Tapi takdak tindakan. Tak kuat nak buang jahiliyah jahiliyah semua tu. Itulah nafsu nafsu saya sendiri. Sekarang. Nahhhh hadap depan mata sendiri. tengoklah perangai nafsu sendiri. Dan tengoklah diri sendiri yang sebenarnya meronta ronta nak berubah ke arah kebaikan tapi terseksa, kalah dgn nafsu kambing tu.

Antara nafsu nafsu yang dok susah sngt nak buang.


Bila kak hani yang memang berlakon tahap boleh menang ABPBH laa nak katakan. Seriously meresap. Saya tahu. Itulah diri saya. Bukan tak sedar untuk berubah. Bukan tak takut mati dengan dosa dosa kering ni. Bukan tak taubat. Setiap hari buat sunat taubat. Bukan tak sedih bila baca Quran ada je ayat seolah olah menegur diri ni. Tapi apa guna??? Tetap tergelincir juga, Kalau takat 5% takpa lagi. Ni mmg melencong terus dari jalan lurus ah. Sad kan? Tahu jahiliyyah paling nak saya buang?? Yang dari dulu banyak buat empangan ni pecah.

"Gelak, mengarut tak ingat dunia dan paling penting berteman tapi mesra. Bajet tak couple takdak zina hati bagai la kan. Memang la takdak zina mulut semua. Nak keluar berdua apatah lg. Mmg saya takmau pun. Tapi still. Perkara tu Allah redho ke? Ye saya tahu tak. Buat semua tu ada kepentingan ke? jawapannya tetap tak. semua tu untuk memenuhi kehendak hati je kan. sebab tu dari dulu nak ubah tapi lepas sorang, sorang lain pulak yg datang. Dan akhirnya saya tetap tak berubah"

Zass. menangis sampai tersumbat hidung hidung ni. Kepala rasa berat macam nak pecah dek kerana sistem pengairan (hidung) yang tak berfungsi dengan normalnya. dan sememangnya aku tak suka betul bila sampai dah tahap macam ni. Tapi. Inilah. Yang saya cari cari sebenarnya. Bila lihat nafsu yang baik tu cuba melawan nafsu yang jahat. Allahu. Kesian dgn diri  sendiri. Kesian dgn jiwa sendiri. Wallahi. Betapa sengsaranya dia. Bertuankan nafsu dunia. Bila nampak dengan mata kepala sendiri keadaan diri sendiri baru ada akai (akal) *cara org kedah cakap*. Baru tahu langit tinggi rendah. baru reti sedaq kediri.

Rasa macam ...Allahuakbar.  Taktahu nak cakap.All I can say. Alhamdulillah. Bersyukur dengan apa yang saya nampak dan sedar Allah masih sayangkan saya. walaupun kesedaran itu lambat. Sebab saya tahu akan jahiliyah dalam diri ni dari dulu lagi. Tapi dua benda ni...susah bebenor nak buang. degil kemain. memang totally kelaut. Yang lain pun ada. tp atleast. saya tahu tak sekronik yg dua ni.

Dan inilah yang menjadi titik tolak untuk saya betul betul meningkat azam dan tekad. Saya tak mahu azam ni jadi macam azam yang dulu. Berazam kemudian saya lupa. menangis. buat balik. azam balik. dan akhirnya jahiliah itu tetap ada. Bahkan tak kurang sedikitpun. semakin bertambah ada.

masa saya tengok lakonan ni dalam hati. Allah shj yang tahu. memang saya boleh cerita panjang lebar (macam kat atas sana) tapi hakikatnya, saya seorang sahaja yang tahu indahnya jiwa yang tahu ada Allah dengan dia.

Post ISK

Lepas dok nanges nanges tu seriously. takut. takut diri ini berubah kembali menjadi insan dulu. insan yang tahu ada jahiliyah dalam diri tapi tak mau nak lawanBaru sehari ISK berlalu. Masih terlalu awal untuk memberi kesimpulan pd diri ini. Tapi Alhamdulillah untuk sekarang. Rasa macam ada sesuatu kekuatan dalam diri ini untuk sentiasa ingat satu perkara bila nak buat sesuatu "Benda ni Allah redho tak?" Dan MasyaAllah. Rasa lebih kuat untuk melawan jahiliyah tettttt. Rasa macam inilah yang aku nak dalam diri ni. Sungguh takut senanya jika ISK yang saya dok nanges bagai nak rak ni hanya sekadar program air mata. Wallahi. Tapi  insan. Mana mungkin selama-lamanya kuat. tapi saya tahu, dan perlu sedar bila rasa diri kelaut kena cepat cepat ngadu dekat mereka mereka yang mampu mentarbiah diri ni. Ukhti ukhti yang ada. Biar saya seronok bercinta dengan mereka mereka yg cintakan Allah supaya cinta saya pada Allah juga sama hebat macam mereka. Dan sangat berharap Allah sentiasa menjaga hati ini dari melakukan perkara perkara yang Allah tak suka. Biarpun saya tak kuat untuk melawan, tapi jiwa seorang pejuang mana boleh menyerah begitu shj. Jika rentap boleh cakap "agi idup agi ngelaban" me?

"He'll ease everything for me when I rely only to HIM. And from HIM comes all the strength I need. And surely. Allah will send 'insan insan tertentu' to help me to carry on with this. This is what so called JIHAD. insyaAllah"

Dari dulu, Allah dah bagi saya kelebihan, nikmat yang masyaAllah. Memang tak dapat nak beli galaxy note dengan nikmat ini, tapi dengan nikmat ini mampu buat saya jadi insan bahagia. Diberi sahabat yang sentiasa mengingatkan diri yg sering kelaut ini since SSP>KMKN>and now RCMP. Allahu. Diberi pendedahan untuk terlibat dalam bidang conference riang ni bukan baru. Siap dulu kat SSP jd exco usrah lagi. heee. Tapi sekarang, saya macam kura kura yang patah kakinya. Insan insan yang dulunya setara je dengan saya umpama kuda berlari kencang dah skrg. sobbbsobbbbss. Tapi tak apa. Allah lebih tahu terbaik untuk hambanya.

Akhir kalam. Dalam saya dok cerita macam nenek dr atas sana tu sebenarnya nak share keindahan ISK yang dulu dulu sy sendiri sangat malas untuk pergi. seriously dan benar orang cakap. Kita ni bila terdetik sesuatu yang baik, terdetik nak join perkara perkara baik. Toksah pikir panjang. Dulu saya cuna libatkan diri pergi sana sini. Nak dapat ilmu supaya setiap hari saya mampu ubah diri ni ke arah baik. Tapi still jahiliyah tettt itu tak mampu sy nak buang. Kerana mungkin belum masanya. Ataupun hidayah yg datang tu sy pandang sebelah mata. Tapi. Mana tahu kalau kalau program yg kita rasa 'memang malas cukup untuk pergi' inilah menjadi titik perubahan untuk diri kita. I mean. Untuk benda yang kita nak sangat ubah. Dan mungkin juga kita tak dapat nak ubah apa apa pun tapi sekurang kurangnya ilmu yang kita dapat mana tahu kot kot satu hari nanti mai ketuk balik kan pintu hati tu. Kita tak tahu Allah saja yang tahu. Jadi berusahalah. Kerana kita tak mengetahui. Dan mati itu pasti. Jika hendak pergi meninggalkan dunia ini, takyah tiru harimau yang tinggalkan belang dia, takyah tiru manusia yang tinggalkan nama dia tapi tinggalkanlah dunia sebagai seorang superhero, sebenar benar hamba, khalifah yang sebenarnya merupakan tujuan asal penciptaan manusia:) *bercakap depan cermin. You know what I mean* (pantun dua kerat)

LBNL, *mesti dalam hati, aishhh tak abes lg nenek ni*

Terima kasih semua ukhti,sisters yg osem. Yup. Allah yang mengetuk hati ni. Kalau Allah tak izinkan tak mungkin dapat cari apa yang saya nak sgt cari. Perkara yg saya nak cari tu tak mampu  nak ditulis, mahupun dibuat puisi kerana subjektifnya perasaan itu.


Yang baik itu tentu shj dari Allah. Dan yang tak baik itu pasti dari kelemahan saya sendiri. Mungkin kerana dosa dosa yang sy pandang remeh sampai menjadi hijab untuk menyampaikan apa yg saya rasa. Bukan niat nak tunjuk apa yg saya rasa, cumanya mahu berkongsi peluang ini dan perkara baik yang saya kira tak salah untuk kita ambil tahu. Sesungguhnya Allah juga paling sempurna dan tak pernah mengecewakan hambanya. Sekira kita mengetahui.


saya harap mampu menjadi anak ayam dan menjadi penyumbang kepada sunnatullah Allah. Islam pasti menang. Amiin.






Ya Allah, please let me stay on this path.The path that not many would have chosen.

Pray for me as well, will you?

*sambil buat muka comel dan serious*

p/s: saya memang boleh membebel macam nenek pasal ISK yg sememangnya mengkeewriousskan  tapi sebenar benar perasaan tu saya dan Allah sahaja yang tahu. Jadi kalau  nak rasa jgk, cer cuba sendiri. InsyaAllah. Sama sama kita rasa. Carilah apa yang kita nak cari tu sampai jumpa. baru boleh perasan jd superhero.hihi. okay bye. serious bye. semuga Allah redho:)


-wallahu'alam-