Modern economics vs. Sacred Principles


Modern economics vs. Sacred Principles
Ust. Zaharuddin Rahman
written by : shikin & kak shasha

Bismillahirrahmanirrahim….

Panduan umum daripada Rasulullah mengenai perniagaan

       1)    "barangsiapa yg menghidupkan tanah yg tandus, maka tanah itu akan menjadi miliknya hinggalah dia tidak lagi menggunakannya. Barangsiapa yg meletakkan sempadan atas sebidang tanah dan menanam,tanah itu miliknya sehinggalah dia tidak lagi menanam.." 
 (Hadis riwayat Tarmizi)

--peringatan: kita x boleh pandang sesuatu hadith itu secara literal kecuali setelah diluluskan oleh  pakar hadis..
--hadis ni membawa maksud kita perlulah berbakti kepada tanah..dibenarkan membuka tanah dan mendapatkan hasil daripadanya tetapi mestilah mengikut asas undang2 islam..

      2)  “barangsiapa yg menjual rumah, kemudian hasil keuntungan itu tidak digunakan utk membeli sesuatu yg lebih baik maka jual beli itu tidak mendapat keberkatan”

-- Rasulullah saw sentiasa menggalakkan kita utk melakukan sesuatu yg lebih baik dari semalam.sebagai contoh,apabila kita menjual rumah,kita hendaklah menggantikannya dgn sesuatu yg lebih baik bukan jual rumah semata—mata utk beli kerata baru yg lebih mahal.hal ini kerana harga kereta akan jatuh saban tahun manakala harga rumah akan meningkat saban tahun.so, jgn lakukan sesuatu yg hanya akan merugikan kita..

Mengenai riba’   

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُون

سوره البقرة:2 , آيت:278-279
O ye who believe! Fear Allah and give up what remains of interest, if you are truly believers. But if you do it not, then beware of war from Allah and His Messenger; and if you repent, then you shall have your principal; thus you shall not wrong nor shall you be wronged.



Kenapa wajib jauhi riba’?

--sebab riba punca rezeki jadi haram
--rezeki haram=doa x diterima = solat x khusyuk=ibadah x diterima=mcm mana nak dpt kebahagiaan hidup??
--Allah berfirman. 
“ maka sesiapa yg x taat perintah-ku dan tidak menjauhi riba’ maka dengan itu kamu telah mengisytiharkan perang terhadap-Ku dan dan rasul-Ku”.  
(Al-Baqarah:278)

Apa yang sedang berlaku di Malaysia sekarang?

Tapi apa yg berlaku pada hari ini, majority bank di Negara kita banyak yg terlibat dengan riba’..atau dipanggil ‘interest’…antaranya system kad kredit dan pinjamaan beli rumah. Hampir semua terlibat dgn riba’. Ini adalah reality. Jadi utk mengubah reality ni,kita SEPATUTNYA berada diatas dalam dunia perniagaan. Jadi menyumbanglah dalam membangun ummah dgn cara:

1)sokong penggunaan matawang islam seperti dinar
2)sokong prinsip islam dalam aspek perniagaan dengan menyokong system perbankan dan kewangan islam

See?? Semuanya perlukan SOKONGan kita..tapi perkara yg paling penting dlm mewujudkan system islam yg sempurna, kita sendiri perlulah memahami apa itu system kewangan islam yg sebenar..sokong dalam erti kata lain juga bukanlah bermaksud bermati-matian menyokong..perlu guna ‘kaedah fikriah’ yg membenarkan kita bertindak mengikut keadaan..

Apa yang sedang berlaku di luar Negara ?

Ambil German sbg contoh,ada 2 billion umat islam di sana..ketika permintaan mewujudkan system kewangan islam ,pemimpin German bersetuju mewujudkannya ANDAI ada sokongan dari rakyat..tapi malangnya tiada yg menyokong…apa yg berlaku? 
Wallahua’lam..

Kesimpulan

“please learn how can you get away from riba’ transaction,be a better muslim à mu’min à muttaqin àmuhsin”